Sabtu, 31 Januari 2009

Kemunculan Semula

Kembali. Tiba-tiba ramai yang kembali? Ada pengembalian yang memang dinantikan. Namun, ada juga pengembalian yang langsung tidak diinginkan.

Meskipun setiap kedatangan, kepergian dan kemunculan semula itu suatu yang agak lumrah, suatu yang kadangkala menyimpan hikmah dan barangkali agenda tersembunyi, kita harus terima juga dengan segala alasan yang ada. Yang agak melampau, kita cuba lampaui dengan cara lain. Yang pernah menyakiti, kita juga ada hak mengembalikan kesakitan padanya, dengan beberapa tujuan juga. Sebagai ingatan, inilah sebahagian kesakitan yang pernah diberikan, cuba pula rasakan. Kalau tahu sakit, usah lakukan lagi pada manusia lain! Sebagai pedoman, hidup ini ada karmanya. Sebagai pengajaran dan petunjuk, hukum hakam di sana nanti.

Bagi kalian yang sering datang dan pergi, kedatangan semula di sini amat dinanti. Kami yang ada di sini, tetap merindu kemesraan kita bagai dulu. Untuk yang suka menyakiti, pergilah sejauh mana engkau boleh pergi. Usah lah muncul lagi dengan wajah-wajah tanpa berdosa, sekadar mambawa bayangan dusta!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jika kehadiran itu hanya untuk menyakitkan hati, adalah lebih baik untuk tidak hadir langsung bukan?